Frankrike dag 10

Sista dagen i Frankrike! Började med god frukost! Tror detta var den godaste frukosten enligt mig :) Sen åkte vi mot D-day stränderna. VI gick på en 360 graders bio som visade en 30 min film från andra världskriget innan vi turistade vidare.

Vi åkte också till den Amerikanska kyrkogården, så otroligt och ofattbart.

På kvällen satt vi först och läste i trädgården innan vi gick ner på stan. Hittade en trevlig resturang som vi åt mat på. Till och med jag åt fisk båda dagarna när vi var i Honfleur, det var en riktig hamnstad så det kändes som ett must. :)

Frankrike dag 9

Vi lämnade häftiga Mont Saint Michel och åkte vidare mot Normandie. Jag förstod aldrig om det stavas Normandie eller Normandy, kanske olika stavning på olika språk. I vilket fall stod det olika lite överallt :)

Vi åkte till Caen och gick på ett museum om andra världskriget. Tog lite längre tid än vi först trott då det var väldigt stort men vi var där i cirka 4 timmar.

Efter det åkte vi vidare till Honfleur där vi skulle bo två nätter. Bodde i ett jättemysigt litet rum! Det hette hotell men det var mer som att vi bodde på övervåningen hemma hos någon men det var jättefina rum, egna badrum och en jättestor fin trädgård vi kunde vara i.

På kvällen vandrade vi runt, här var det lite regn i luften och första gången det inte var jättevarmt :) Vi passade även på att ta en tur i parisehjulet! På kvällen åt vi på en mysig resturang vid hamnen. Staden var verkligen jättemysig!

Frankrike dag 8

Vi började dagen med att åka till en hästshow! De visade upp olika typer av ridstilar och massa fina hästar! Väldigt skoj!

Sen åkte vi till Cancale som är känt för sina ostron. Vi åkte till en ostronmarknad och köpte ett par ostron som var nyfiskade :) Det är inte helt i min smak.

Sista stoppet för dagen var Mont Saint Michel som var fantastiskt! Vi hade en hel del problem med parkering eftersom man inte fick köra ut på ön men det löste sig! Så himla mysigt och fint där! Vi gick runt i den lilla stan och efter ett tag tog vi en klassisk omelett som folk tydligen åt där för länge sen. Det var en helt vanlig omelett på 4 ägg som de vispat och det kostade 15 eur! På kvällen gick vi runt i klostet och de hade väldigt trevligt! Det var fint upplyst och fin stämning!

Frankrike dag 7

Denna dag skulle vi vidare till Saumur. Vi spontanade och gick på svampmuseum. Tydligen så odlas en väsentlig del av världens champinjoner i området. Det var väll inte det mest spännande stället vi varit på hehe! Efter det checkade vi in på hotellet som hade en väldigt fin målning över sängen! Dock fanns det ingen AC och det var galet varmt så vi fick inte jättebra sömn denna natt. Iaf resten av dagen var toppen! Vi åt sallad till lunch, turistade lite mer och på kvällen var det dags för vin och mat festival. Området låg väldigt nära vårt hotell så det var jättesmidigt! Vi trodde att man skulle få mat men betala för varje glas vin man ville prova men allt var gratis (förutom inträdet) så det var bara att gå runt med sitt glas och prova olika vin. Supertrevligt! Det var också tre bra band som spelade under kvällen! Toppen!

Frankrike dag 6

Vi gav oss iväg för att utforska Loire Valley och började med att åka till ett slott. Det var väldigt fint men också lite väl barnsligt. Det var väll gjort så att det skulle passa barn :)

Efter slottsbesöket åkte vi till en närliggande stad och åt god lunch och hamnade på ett kul, väldigt gammalt vinmuseum!

Sen var det dags för ett till slott. Detta var lite mer ståtligt och gigantiskt. Trädgården var jättefin och enorm! :)

Det var verkligen jättevarmt denna kvällen så när vi kom tillbaka slängde vi oss i poolen och låg där tills solen började försvinna bakom huset runt 20. Då fixade vi mat som vi åt på terassen och drack ett av vinerna vi gjort på vår wine making course :)